Изпражнения на показ в Берлински музей 359

Изпражнения на показ в Берлински музей

от natalia, на 03/08/2012

Знаете ли докъде може да стигне модерното изкуство в опити да внуши посланията си? Посетителите на най-новата изложба в новата Националната галерия в Берлин получиха нагледна демонстрация за липсата на ограничения във въображението на съвременните артисти. Инсталацията, която привлече най-много погледи беше „Балконът на сините коне” на австрийския художник Мартин Гостнър. Произведението има за цел да заклейми унищожението на ценни творби от нацистите по време на Втората Световна Война и в частност, считаната за експресионистичен шедьовър картина „Кулата на сините коне” на Франц Марк. Нацистките власти обявили картината за антигерманска и упадъчна, което довело до нейното изчезване. До ден днешен не се знае дали е била унищожена или просто скрита, но до сега няма никакви данни за местонахождението й. Инсталацията на Гостнър представлява четири купчини от сини изкуствени фекалии, които символизират всеки един от конете в платното на Марк.

„Какво би станало, ако картината беше непокътната и сред нас?” – пита кураторът на галерията Дитер Шолц. Гостнър се опитва да привлече вниманието и върху всички изчезнали произведения на изкуството по време на нацисткия режим, които са имали лошия късмет да се считат за повлияни от еврейската или болшевишката култура. Изложбата показва колекция от експонати на Макс Бекман, Ото Дикс, Ернст Лудвиг Кирхнер, които са били считани за „упадъчни” от нацистките художествени критици. Но без съмнение трите купчини на Мартин Гостнър се радват на най-много внимание, макар и не винаги с положителен знак. „ Изглежда ми някак си странна и чужда” – признава посетителка, която избира да остане анонимна. Произведения, които са били конфискувани по време на Втората Световна Война, периодично излизат на бял свят и се радват на второ признание от ценителите. През 2010 бяха намерени и изложени 11 скулптори, които тогавашните власти е обявило за вредни и упадъчни. „Може би много от тези произведения прашасват скрити някъде там и чакат своя втори звезден миг” – казва кураторът Дитер Шолц.


Author info will go here